Blog: Vindbaarheid; wat ik ervan vind
Voor mijn communicatie opleiding heb ik gezocht naar een stageplek die mij de ruimte kan geven om in de praktijk te leren wat bedrijven zowel in- als extern beweegt.
Gedurende mijn stage bij Terra Preta heb ik inmiddels gemerkt dat de “markt” waarin wij ons bewegen het lastig vindt om nieuwe klanten te motiveren hun site te bezoeken. Dit is waar Terra Preta zich voor inzet en zich inmiddels in heeft te onderscheiden, en ik vind het leuk om hier een bijdrage aan te kunnen leveren.
De vraag die mij bezig houdt: Hoe zorg je ervoor dat mensen naar een specifieke website en webshop komen? Alleen het presenteren van het product of dienst lijkt mij niet voldoende. Dat kennen we allemaal al en gemiddelde bezoeker ziet daar wel doorheen. Pas als men gericht de site zoekt, zou het genoeg zijn. Maar als je als bezoeker verschillende winkels zoekt dan moet je bovenaan staan en echt onderscheidend zijn. Zowel in uitstraling, maar ook qua vindbaarheid.
Aantrekken
Een belangrijke stap is het aantrekken van geïnteresseerde bezoekers. Er bestaan een aantal mogelijkheden om dit te doen. Als je een e-mailbestand van de klanten hebt kan je een sterke e-mailcampagne maken. Probeer deze campagne zo goed mogelijk af te stemmen op de individuele klant, probeer deze enthousiast te maken en te triggeren. Dit bereik je niet met een kale mail maar juist met een goede content en call-to-action in een mooie en verzorgde template. Zeker in deze tijd dat vrijwel iedereen een smart phone heeft is het belangrijk dat de template er goed uitziet. Is het saai en kaal dan wordt deze meestal gelijk verwijdert vanaf de telefoon.
Waarde toevoegen
Zo werkt het ook bij social media. Als je dit inzet moet je het goed doen. Gebruik het niet alleen voor productpromoties met een of twee keer per maand een bericht. Zorg ervoor dat de social media die je inzet, van toegevoegde waarde is. Het is belangrijk dat je de mensen een reden geeft je te volgen via Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn en dergelijke. Omdat veel bedrijven social media gebruiken moet je onderscheidend en uniek zijn. Deel nieuwsberichten, informeer mensen over de nieuwe collectie, biedt een ‘bijzonder’ lidmaatschap aan, publiceer goede content, speel in op de trends etc. Steeds vaker wordt social media gebruikt om bezoekers iets ‘extra’s’ aan te bieden, bijvoorbeeld kans om iets te winnen of extra korting. Hierdoor wordt je van toegevoegde waarde en is het aantrekkelijk je te volgen omdat de bezoekers er wat aan heeft.
Vindbaarheid
Zorg ervoor dat je website te vinden is. Het is heel vervelend als je een bedrijf probeert te vinden en daar een half uur mee bezig bent. Hier kunnen links voor worden gebruikt, deze verkrijg je door actief met je website bezig te zijn en goede inhoud te hebben en deze te promoten.
De site kan opvallen door een goede content, mooi design, grote acties , intensieve promotie etc. Hiermee creëer je links die naar jouw website leiden. De links zijn heel belangrijk om goed te kunnen scoren in zoekmachines. Links worden gezien als stemmen, en hoe meer websites of mensen op jou stemmen, des te belangrijker je bent.
Usability
Als bezoekers op jouw site komen zorg er dan voor dat wat er wordt gezocht ook snel en eenvoudig te vinden is. Een goede structuur is belangrijk voor de usability van je site, de vindbaarheid in Google en je conversie. Bezoekers zullen snel geïrriteerd raken door een slecht werkende site en dus sneller deze verlaten. Dit betekent dus dat je website volledig moet zijn: geen contentloze pagina’s, geen slecht werkende links, niet teveel reclame (zoals hotmail), niet eindeloos door klikken tot iets wordt gevonden, duidelijke homepage, etc. Een goed voorbeeld hiervan is Apple. Ze hebben alles duidelijk op de site gezet en je kan het makkelijk vinden. Dit voorkomt onnodige frustatie.
Vervolg
Als de bezoekers op een gegeven moment van je site af gaan moet je ze niet oneindig lastig vallen met banners. Iedereen krijgt wel eens e-mails binnen van bedrijven die opeens besluiten dat er meer bezoekers moeten komen, en als je dan wilt afmelden lukt dat bijna nooit of met heel veel moeite. Het is beter om de website en online marketing te blijven verbeteren zodat bezoekers terug blijven komen. Als je gebruikt wilt maken van retargeting zet deze dan dus slim in.
Ik denk dat het tegenwoordig vooral belangrijk is om interactie te hebben met de doelgroep. Natuurlijk is het niet noodzakelijk om je hele priveleven online te zetten maar laat merken dat je de bezoekers waardeert en dat ze meer zijn dan een nummer. Durf anders te zijn en je te onderscheiden van de rest. Wees brutaal, eerlijk en respectvol.
Madelon Salzer Levi
Stagiaire Terra Preta