Facebook vergoot focus op lokale advertentiemarkt

April 06, 2011

Social media gigant Facebook gaat zich intensief richten op de snel groeiende en mondiale micromarkt met zijn advertentieprogramma Deals. Facebook zei onlangs dat het zich gaat richten op micro-targeting met ‘aanbiedingen van de dag’ en wordt daarmee een beruchte concurrent voor partijen als Google, Groupon en LivingSocial.

Social media gigant Facebook gaat zich intensief richten op de snel groeiende en mondiale micromarkt met zijn advertentieprogramma Deals. Facebook zei onlangs dat het zich gaat richten op micro-targeting met ‘aanbiedingen van de dag’ en wordt daarmee een beruchte concurrent voor partijen als Google, Groupon en LivingSocial.

Facebook zal meerdere aanbiedingen per dag gaan aanbieden, gegenereerd door het eigen salesteam en een groep van negen partners, waaronder Open Table, Plum District en Zozi. Facebook geeft aan zich te willen richten op het sociale aspect, namelijk het aanbieden van deals die kunnen gedeeld/gedaan met vrienden zoals uit eten gaan, concerten en outdoor activiteiten. Facebook zegt de experience te willen maximaliseren en zal dus aanbiedingen genereren die passen binnen deze strategie.

De stap versterkt de aanwezigheid van Facebook op de lokale advertentie markt, een gebied met een groeiende aandacht van grote partijen als Google en Groupon. Daarnaast geeft deze nieuwe ontwikkeling ook meer perspectieven en mogelijkheden voor de partners en adverteerders van Facebook. Veel van deze groepen hebben namelijk bepaalde segmenten binnen de ‘aanbiedingen markt’ getarget en zullen zeker geïnteresseerd zijn in de enorme en gedetailleerde database van Facebook met interessegebieden en voorkeuren van haar gebruikers om daarmee aanbiedingen op maat te kunnen doen.

De markt voor lokale kortingsacties, die vooral wordt aangejaagd via e-mail en mobiele telefoon, wordt hevig bevochten. Er zijn echter nog geen winnaars aan te wijzen. Zelfs het internationaal bekende Groupon zal nog moeten beklijven op de lokale advertentiemarkten. De aanbieder die op de minst of beter: niet-irritante wijze de meest relevante aanbiedingen weet te doen kan op dit moment het onderscheid maken. Facebook heeft hiertoe natuurlijk erg goede mogelijkheden…

Facebook Deals is vooralsnog beschikbaar in Amerika, Canada, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië en Spanje. Nederland en andere landen volgen op een latere termijn. In Nederland kennen we op deze markt een aantal partijen die strijden met het wereldwijd opererende Groupon (en later dus ook Facebook): Marktplaats.nl, Sweetdeal van Wegener, Groupdeal (deels van De Telegraaf) en Livingsocial (deels van Amazon). Ook Foursquare en Google (Maps) bieden adverteeerders de optie om gelokaliseerde kortingsacties te houden.

Daar waar de hele wereld altijd zoekmachine gigant Google volgt en de angst leeft dat deze zich op alle markten begeeft en deze zal domineren, kunnen we inmiddels rustig aannemen dat dit ook voor Facebook geldt of in ieder geval zal gaan gelden. De sociale netwerksite telt inmiddels ruim 600 miljoen gebruikers waarvan men tot in detail weet wat de interesses, hoby’s, kenmeren et cetera zijn…