BMW logo brandt op netvlies

December 22, 2010

Een reclamespot van BMW die momenteel in Duitse bioscopen is te zien, ‘brandt’ het logo van het Duitse automerk op het netvlies van de bioscoopbezoekers.

Dit wordt gedaan met een nieuwe techniek en heeft een vergelijkbaar effect als je met opengesperde ogen in de volle zon kijkt en je ogen daarna sluit. Dan blijft de schaduw van de zon even op je netvlies hangen en vervaagt dan langzaam.

Het effect wordt gerealiseerd door een tweede scherm voor het eigenlijke projectiescherm te plaatsen. Daartussen komen een sterke lamp en een uitgesneden logo van BMW. Op een bepaald moment tijdens de advertentie flitst de lamp een keer, waarna de motorrijder in het spotje de bioscoopgangers vraagt de ogen te sluiten. Op dat moment zien ze, ook al zijn hun ogen dicht, het BMW-logo dat langzaam vervaagt in paarse en groene kleuren.

Er is al kritiek in Duitsland dat de reclame mogelijk schadelijk is. Maar in de Belgische krant De Standaard zeggen neurofysiologen dat een korte lichtflits geen schadelijke gevolgen voor het netvlies heeft.