‘Betaalde zoekresultaten populairder dan onbetaalde’
Amerikanen die een zoekterm met een commercieel karakter intikken op Google, klikken vervolgens bijna twee keer vaker op een betaald zoekresultaat dan op een onbetaalde link.
Dat concludeert marketingbureau WordStream na recent eigen onderzoek. Google vaart er wel bij.
Zeker in de VS is Google boven en naast de organische zoekresultaten steeds meer commerciële resultaten gaan plaatsen. De posities die de zoekgigant via een veilingsysteem aanbiedt zijn logischerwijs vooral populair bij zoektermen met een commerciële lading, zoals product- of merknamen.
Overall, stelt WordStream, genereren de organische resultaten nog altijd meer kliks dan de commerciële op Google. Maar als het gaat om termen met high commercial intent leggen de onbetaalde kliks (35 procent) het af tegen de betaalde (65 procent).
42 procent meer betaalde kliks
De uitkomsten passen goed in het straatje van WordStream, aanbieder van software voor pay per click advertising. Maar dat Google steeds meer verdient aan kliks maakte het zoekbedrijf eind vorige week ook zelf duidelijk: afgelopen april, mei en juni verwerkte Google liefst 42 procent meer paid clicks dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar (cijfers). Dat overcompenseert de daling van de gemiddelde klikprijs (16 procent) ruimschoots.